Od 1 czerwca 2024 roku instytucje finansowe mają obowiązek sprawdzania, czy PESEL klienta nie jest zastrzeżony. Wynika to z ustawy z 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości.
Sprawdzenie nastąpi w kilku sytuacjach:
- wypłaty większej kwoty w kasie w placówce banku (przekraczającej trzykrotność minimalnego wynagrodzenia),
- przed podpisaniem umowy rachunku,
- przed podpisaniem umowy o kredyt i podwyższeniem kwoty kredytu.
Jeśli PESEL będzie zastrzeżony, aby dokończyć sprawę, musisz cofnąć zastrzeżenie. Po podpisaniu umowy bądź wypłacie pieniędzy możesz znów zastrzec PESEL.
Zastrzeżenie numeru PESEL chroni Cię przed:
- zaciągnięciem kredytu, pożyczki przez niepowołaną osobę,
- zamówieniem kopii karty SIM (ochrona przed przejęciem numeru i SMSów),
- nieautoryzowanym założeniem konta w banku,
- podpisaniem aktu notarialnego dotyczącego nieruchomości.
Numer PESEL można zastrzec na stronie rządowej www.gov.pl bądź w aplikacji mObywatel lub w urzędzie gminy.